DSF logo

Dyskusyjny Klub Filmowy małe kino WIELKIE FILMY zawiązał się 23 lutego 2006 roku kiedy to odbyła się projekcja pierwszego filmu tj.pierwszej części filmowej trylogii Godfreya Reggio pt. Koyaanisqatsi. Początkowo projekcje odbywały się raz miesiącu, później raz na dwa tygodnie a obecnie raz w tygodniu, w poniedziałki. Osobą prowadzącą spotkania jest instruktor MOK – Gabriel Manowiec, który w głównej mierze odpowiedzialny jest za repertuar filmowy. Podczas spotkań widzowie mają możliwość spotkania z szeroko rozumianym tzw. kinem ambitnym, nietypowym i ciekawym a nawet kontrowersyjnym /Najbardziej kontrowersyjne filmy wszech czasów/. Prezentowane kino to zazwyczaj filmy, o których można rozmawiać, które można poddawać różnego rodzaju analizom i dyskusjom. Wyjątkiem było kilka spotkań z filmami zdobywców tzw. Złotych Malin. Ponadto klubowicze mają możliwość wyboru propozycji filmowych. Przez jakiś czas praktykowane były sondy, w których internauci mogli zagłosować na filmy, które chcieliby obejrzeć. W ramach klubu co jakiś czas odbywają się także tematyczne maratony filmowe. Bardzo często wybierane są tematy przewodnie spotkań jak np. przegląd kina azjatyckiego, bałkańskiego czy irańskiego, przegląd filmów dokumentalnych oraz krótkometrażowych /Wakacje z krótkim metrażem/, filmy z czterech stron świata, polskie premiery czy też klasyka Hollywood. Ponadto tematem filmowych projekcji była także sztuka /Filmowe portrety malarzy/, muzyka a także komiks /Komiksowe spojrzenie na świat/. W ramach naszego DKF-u realizowane były różnego rodzaju retrospektywy m.in. reżyserów takich jak np. Jimi Jarmusch, Tony Gatlif, Federico Fellini, Janusz Morgernstern /Retrospektywa zapomnianego mistrza/ czy Werner Herzog, a także retrospektywa oscarowa. W swojej już prawie 10-letniej historii klub współpracował ze szkolnym DKF-em, który działał przy ZSOiZ w Przeworsku. Podczas ostatnich spotkań prezentowane było kino rosyjskie, tzw. nowa fala kina rumuńskiego, komedie, thrillery czy retrospektywa filmowa Woodego Allena.
W czerwcu 2020 roku DKF zmienia nazwę na  DSF Dyskusyjne Spotkania Filmowe.

archiwum DKF

DSF małe kino WIELKIE FILMY
 Zapraszamy do otwartej grupy DSF online facebook.com/groups/dkfmokprzeworsk
 
UWAGA
 Od września2021 r. spotkania DSF-u odbywać się będą w ŚRODY o godz. 19.00

Podczas ostatnich kilkunastu Dyskusyjnych Spotkań Filmowych z dużą atencją przyglądaliśmy się i wsłuchiwaliśmy w filmowe opowieści Andrieja Tarkowskiego, który w wielu wywiadach wspominał o swojej fascynacji Bergmanem i jego filmowym światem. Stąd też „przejście od Tarkowskiego do Bergmana” wydaje się być oczywistą konsekwencją wynikającą z tego, iż obaj twórcy podejmowali podobne tematy – sztuka, artysta, wiara w Boga – obaj także nawzajem się inspirowali. To wreszcie twórcy, którzy podejmując często podobną problematykę w swoich filmach, jednocześnie patrzyli na nią w zupełnie inny sposób.

Serdecznie zapraszamy na cykl filmowy, w którym przypomnimy sobie kilka wybranych dzieł filmowych Ingmara Bergmana, jednego z najbardziej znanych mistrzów europejskiego kina. Podczas swojej 60 – letniej twórczej aktywności Bergman wyreżyserował 62 filmy i ponad 170 sztuk teatralnych, za które był wielokrotnie nagradzany. Jeden z aktorów Bergmana, Max von Sydoww, w jednym z wywiadów tak mówił o reżyserze: „Bergman znał wszystkie odpowiedzi. To był człowiek wielkiej kultury, bardzo pogłębionej, która obejmowała zarówno literaturę, historię, filozofię, jak i muzykę. (…) To prawda, że bardzo surowemu wychowaniu, jakie odebrał, towarzyszyły ciężkie chwile, ale wytworzyło to w nim wyjątkowe zdolności twórcze”.

Na kolejny film z tej serii, który jest trzecim i zarazem ostatnim z tzw. trylogii pionowej Bergmana, zapraszamy w środę
6 kwietnia br.  o godz. 19.00, sala klubowa MOK.
Dwie siostry odpoczywają od podróży, zatrzymując się w hotelu. Różnice charakterologiczne powodują pomiędzy nimi konflikt. /filmweb/
m N
Na kolejny film z tej serii, który jest drugim z tzw. trylogii pionowej Bergmana, zapraszamy w środę 23 marca br.  o godz. 19.00, sala klubowa MOK.
Mała osada rybacka. Pastor Tomas Ericson wypełnia obowiązki z poczuciem braku wiary. Gdy przychodzą do niego wierni z problemami i wątpliwościami, słowa pociechy padające z jego ust nie brzmią przekonująco. Dopiero wiadomość o samobójczej śmierci rybaka, któremu pastor nie potrafił pomóc, wywołuje w nim swego rodzaju uniesienie, po którym potrafi odczuwać problemy innych. /filmweb/
gwp N
jwz Na
Na drugi film z tej serii, który jest pierwszym z tzw. trylogii pionowej Bergmana, zapraszamy w środę 16 marcabr.  o godz. 19.00, sala klubowa MOK.
Bohaterka filmu, Karin cierpi na schizofrenię. Spędza kilka dni w letnim domku na skalistej wyspie. Razem z nią są tutaj jej mąż – lekarz, kilkunastoletni brat i jej ojciec, znany pisarz. Jej choroba wyzwala wśród obecnych różne postawy, egoizm ojca, obojętność męża. Tylko jej młody brat stara się zrozumieć siostrę. /filmweb/
p Na
Na pierwszy film z tej serii, który  znalazł się na liście stu najlepszych filmów w historii kina, zorganizowanej przez magazyn Time w 2005 roku, zapraszamy w środę 2 marca br.  o godz. 19.00, sala klubowa MOK.
Bohaterką filmu jest aktorka Elizabeth Vogler (Liv Ullmann), która nagle zaniemówiła na scenie podczas teatralnego przedstawienia „Elektry” Sofoklesa. Wbrew początkowym podejrzeniom, wyniki badań w szpitalu wskazują na pozamedyczny charakter zachowania Elizabeth. Kobieta postanowiła zamilknąć, aby dać wyraz swej bezradności wobec rzeczywistości, która ja otacza. /filmweb/
km N
Serdecznie zapraszamy na ostatni film przed zimową przerwą /ferie/ na film dokumentalny, który odbędzie się w środę
  9 lutego br.  o godz. 18.30, sala klubowa MOK.
50-letnia Hatidze mieszka z chorą matką w opustoszałej macedońskiej wiosce bez dróg, prądu i bieżącej wody. Hoduje pszczoły i jest ostatnią z linii niezależnych pszczelarzy, którzy sprzedają miód w małych partiach. Handluje nim w najbliższym mieście, oddalonym od jej domu o cztery godziny drogi. Codziennie chodzi po zboczu wzgórza, aby sprawdzić swoje ule. Kocha pszczoły, zaklina je śpiewem, delikatnie manewrując plastrami miodu bez kombinezonu, siatki na twarzy lub rękawiczek. Żyje tradycyjnie, w zgodzie z naturą. Jednak pewnego dnia do jej okolicy wprowadza się wielodzietna rodzina…/filmweb/

„W świątyni kina” to tytuł kolejnego cyklu filmowego, który tworzyć będzie retrospektywa filmów Andrieja Tarkowskiego a także podtytuł pierwszego z filmów. Podczas kilku kolejnych spotkań naszego klubu „zajmować” się będziemy filmami kultowego rosyjskiego „poety ekranu” Andrieja Tarkowskiego, twórcy takich dzieł jak: Andriej Rublow, Solaris czy Zwierciadło. Właściwie wszystkie filmy Tarkowskiego wyrażają wielką tęsknotę reżysera za ewangelicznym ideałem, którym było dla niego duchowe dziecięctwo oznaczające pełnię wiary, nadziei i miłości. Filmy te ukazują jednak również – i to jest w nich niezwykle ciekawe – proces zbliżania się autora Andrieja Rublowa do ideału…/znak/. Podobno Andriej Tarkowski, kiedy był w przededniu swojego filmowego debiutu, brał udział w seansie spirytystycznym, na którym wywołano ducha niedawno zmarłego wybitnego poety rosyjskiego Borysa Pasternaka. Młody adept sztuki filmowej miał zadać mu pytanie: „Ile filmów nakręcę?”. „Siedem” – usłyszał w odpowiedzi. „Tylko siedem?” – upewniał się rozczarowany Tarkowski. „Siedem, ale dobrych” – pocieszył go duch poety. Anegdota anegdotą, ale jej profetyczny sens jednak okazał się prawdziwy, ponieważ Tarkowski rzeczywiście nakręcił tylko siedem pełnometrażowych  filmów, z których większość uznano za arcydzieła, przysparzające mu miana i sławy jednego z najwybitniejszych twórców światowego kina. /edukacja filmowa/.

Andriej Tarkowski wraz ze scenarzystą podróżuje po Włoszech, szukając plenerów do nowego filmu. Reżyser dzieli się swoim spojrzeniem na sztukę. /filmweb/ Na ostatni film z serii „W świątyni kina” zapraszamy w środę26 stycznia br.  o godz. 18.30

vit N

Poeta Andrei Gortchakov (Oleg Jankowski) podróżuje przez Włochy razem z przewodniczką i tłumaczką Eugenią (Domiziana Giordano), by poznać życie rosyjskiego kompozytora, który żył w XVIII wieku. W pewnym mieście spotykają chorego Domenico (Erland Josephson), który kilka lat wcześniej uwięził swoją własną rodzinę w stodole, by chronić ją przed złem tego świata. Andrei zaczyna zagłębiać się w umysł szalonego Domenico. /filmweb/ Cannes 1983 – Złota Palma – Najlepszy reżyser Andriej Tarkowski. Na kolejny film z serii „W świątyni kina” zapraszamy w środę12 stycznia br.  o godz. 18.00

nos N

Stalker – tytułowy bohater filmu Andrieja Tarkowskiego – to jurodiwyj, zakorzeniona w kulturze rosyjskiej postać „szaleńca chrystusowego”, który wybiera specyficzną drogę do świętości ujawniając wady i grzechy ludzi bez względu na obowiązujące normy i czekające go upokorzenia. Film rozpoczyna scena, w której bohater, trudniący się w przeprowadzaniu ludzi przez zamkniętą, ogrodzoną strefę, w której zgodnie z legendami panują nadprzyrodzone moce, wymyka się z domu, aby zabrać Pisarza oraz Profesora w podróż do tajemniczej komnaty, która podobno spełnia marzenia. Jak się później okazuje, jest to podróż inicjacyjna../filmweb/. Na kolejny film z serii „W świątyni kina” zapraszamy w środę 1 grudnia br.  o godz. 18.00

sta N 1.12

„Mogę mówić swobodnie” – to symboliczne zdanie w prologu filmu wypowiada pacjent, któremu seans hipnozy przywrócił dar mowy. Otwiera ono najbardziej osobisty film Andrieja Tarkowskiego, rosyjskiego mistrza kina artystycznego. To spowiedź z własnego życia. „Wszystkie epizody miały miejsce w historii mojej rodziny. Wszystkie, co do jednego” – powiedział reżyser./filmweb/. Na kolejny film z serii „W świątyni kina” zapraszamy w środę10 listopada br.  o godz. 18.30

z10.11 n

Do kosmicznej stacji badawczej ponad planetą Solaris przybywa kosmonauta – Kris Kelvin. Dołącza tam do dwóch badaczy, którzy zachowują wobec niego dziwny dystans. Obiektem ich „badań” jest jedyna quasi-istota żyjąca na tej planecie – galaretowaty wszechocean… Tematem filmu jest rodzaj ludzki stający w obliczu nieskończonego, niebezpiecznego i obcego Wszechświata. Ekranizację Tarkowskiego odczytywali niektórzy jako rosyjską odpowiedź na „2001: Odyseję kosmiczną” Stanleya Kubricka, jednak z innym przesłaniem: ostrzeżeniem przed technologicznym, odhumanizowanym światem…/filmweb/. Na kolejny film z serii „W świątyni kina” zapraszamy w środę13 października br.  o godz. 18.00

s N

Film opowiadający losy najwybitniejszego malarza ikon w średniowiecznej Rusi. Żył w XV wieku, w czasach okrutnej i mrocznej epoki walk między książętami, krwawych najazdów tatarskich, chłopskich buntów, epidemii i głodu. Film opisuje w ośmiu rozdziałach wędrówkę Rublowa przez Ruś, gdzie pada ofiarą lub jest świadkiem okrucieństw, zbrodni i mordów. Umacnia to jego moralność, nadaje głębszy sens jego sztuce i pozwala pomimo wszystko nawiązać kontakt duchowy z ludźmi i światem. /filmweb/. Na kolejny film z serii „W świątyni kina” zapraszamy w środę 6 października br.  o godz. 18.00

ar net

II wojna światowa. Radzieckie oddziały spotykają w drodze na front chłopca, któremu udało się uciec z obozu koncentracyjnego. Jak się okazuje, Iwan (Nikołaj Burlajew) stracił z rąk okupantów wszystkich najbliższych. Dowódca oddziału, kapitan Cholin (Valentin Zubkov), chce go wysłać do szkoły znajdującej się na terenach nie objętych działaniami wojennymi. Jednak chłopiec upiera się, żeby zostać w wojsku. /filmweb/. Na kolejny film z serii „W świątyni kina” zapraszamy w środę29 września br.  o godz. 18.30

dzw N

Aleksander, pięćdziesięcioletni niedoszły aktor, pisarz, a także ateista, żyje z żoną, nastoletnią córką oraz synem w nadmorskiej posiadłości na odludziu. Gdy zostaje ogłoszony alarm ogłaszający atak nuklearny, Aleksander szukając pomocy zwraca się do Boga, oferując samego siebie, by w zamian apokaliptyczny holocaust w ogóle się nie wydarzył. Ostatni film zmarłego w 1986 roku reżysera, traktowany za jego duchowy testament twórczy. /filmweb/. Na kolejny film z serii „W świątyni kina” zapraszamy w środę 22 września br. o godz. 18.00.
o N1
a dokumentalna opowieść o życiu i twórczości Tarkowskiego przez wyszła spod ręki jego syna. Wybitny twórca sam przedstawia tu historię swojego życia, dzieli się wspomnieniami, poglądem na sztukę i refleksją na temat losu artysty i sensu ludzkiej egzystencji. Tarkowski opowiada o rozróżnieniu między kinem a innymi formami sztuki, pracy z aktorami, a także o artystach, których podziwiał, takich jak Szekspir, Bach, Tołstoj. Dzięki unikalnym nagraniom audio, możemy zanurzyć się w tajemniczym świecie jego filmowych obrazów, co pozwala zrozumieć i na nowo ocenić jego pracę i wewnętrzne życie. Tej relacji towarzyszą niepublikowane wcześniej nagrania wierszy Arsenia Tarkowskiego, jednego z największych rosyjskich poetów XX wieku i ojca reżysera. Poezja Arseniego zawsze miała wpływ na filmy Tarkowskiego, podkreślając głęboką więź kulturową i duchową pomiędzy ojcem i synem. Tarkowski opowiada także o swoich filmach, a ich fragmenty przeplatane są nowszymi ujęciami ważnych dla reżysera miejsc w Rosji, Włoszech i Szwecji, w których mieszkał i tworzył /filmweb/. Na pierwszy film z serii „W świątyni kina” zapraszamy w środę 15 września br. o godz. 18.30.
wsk N

Rok 2000, przedmieścia Londynu. Spokojne życie starszej pani, Joan Stanley, przyjmuje nieoczekiwany obrót, kiedy zostaje aresztowana przez MI5 i oskarżona o szpiegostwo na rzecz komunistycznej Rosji. /filmweb/ Na kolejny film zapraszamy w środę8 września br.  o godz. 18.30
tj N
UWAGA
W związku ze wznowieniem działalności MOK-u od dnia 24.05.2021
zapraszamy na cotygodniowe spotkania DSF-u:)

Z dniem 22.06 br . działający od 2006 roku DKF zmienia nazwę na DSFDyskusyjne Spotkania Filmowe

Film opowiada opartą na faktach historię Alfreda Dreyfusa (Louis Garrel), francuskiego oficera skazanego na dożywocie za zdradę swojej ojczyzny i zesłanego na Wyspę Diabelską u wybrzeży Gujany Francuskiej. Nowy szef wywiadu – Georges Picquart (Jean Dujardin) – wkrótce po uwięzieniu Dreyfusa odkrywa, że dowody przeciwko skazanemu oficerowi zostały spreparowane. Wbrew swoim przełożonym, Picquart postanowi ujawnić prawdę za wszelką cenę. Stawką w tej grze jest nie tylko błyskotliwie rozpoczęta kariera Picquarta, ale i wielki międzynarodowy skandal, który zmieni bieg historii. /filmweb/ Na kolejny film zapraszamy 30 sierpnia br. o godz. 18.30

oisz N

Jesień w Abchazji jest piękna – zalesione wzgórza, morze, w sadach dojrzewają mandarynki. Ale jesień w 1992 roku jest inna. Abchazja walczy o odłączenie się od Gruzji. Trwa wojna. Ludzie uciekają. W jednej z wiosek zostają tylko dwaj mieszkańcy, bezstronni Estończycy. Markus nie uciekł, bo chce zebrać mandarynki z sadu, chociaż Ivo, jego sąsiad, jest przeciwny zbiorom w czasie wojny. Tymczasem działania wojenne są coraz bliżej, aż trafiają pod ich drzwi. Kiedy cichną strzały Ivo znajduje ocalałego z potyczki, rannego Ahmeda. Pomimo niebezpieczeństwa, zabiera go do domu i opatruje. Kiedy Markus grzebie zabitych Gruzinów, również znajduje wśród nich jednego żywego. Teraz każdy z plantatorów mandarynek ma pod swoim dachem rannego żołnierza – zagorzałych wrogów. Zaczyna się wojna… /filmweb/. Na kolejny film zapraszamy 5 lipca br o godz. 18.00

m N

Komediodramat Grimura Hákonarsona rozgrywa się w scenerii dalekiej Północy i opowiada historię dwóch braci, mieszkających na odludziu. Gummi (Sigurdur Sigurjónsson) i Kiddi (Theodor Júlíusson) są rywalizującymi ze sobą hodowcami rzadkiej odmiany islandzkich owiec. Żyją w zgodzie z wielowiekową tradycją. Cenią ponad wszystko swoją wolność. A przy tym nie rozmawiają ze sobą od czterdziestu lat. Listy dostarczane z pomocą pasterskiego psa są jedyną formą ich sporadycznej komunikacji. Wieloletni braterski spór nabiera nowej siły, gdy nieprzewidziane zdarzenia zagrożą ich dotychczasowemu życiu. /filmweb/. Na kolejny film zapraszamy 21 czerwca br o godz. 18.30.

ba N

Pozostając w mocnym uścisku azjatyckiego kina przyszedł czas na to, żeby przypomnieć sobie kilka filmów dwóch najbardziej znanych i docenianych wirtuozów tego kina a mianowicie Ki-duk Kim’a oraz Kar Wai Wong’a.
Podczas pierwszych spotkań zanurzymy się w specyficznej poetyce byłego buddyjskiego akolity oraz miłośnika sztuk plastycznych
Kim Ki-duka, którego filmy charakteryzuje minimalna ilość dialogów, brak szybkich zwrotów akcji oraz wolno rozwijająca się fabuła. W filmach tego twórcy to przede wszystkim obraz, a nie słowa mają przemawiać do widza.
Problem samotności, wielkomiejskiej alienacji człowieka skazanego na funkcjonowanie w ponowoczesnym świecie, to z kolei wątek, który pojawia się niemalże w każdym filmie Wai Kar Wonga. Nastrojowość, poetyckość jego filmów rozpatruje się w kontekście postmodernizmu a
samego twórcę nazywa się „poetą czasu”.

Norah Jones gra zmysłową, ponętną młodą kobietę, która wyrusza w niezapomnianą podróż. Chce odkryć prawdziwą miłość. Piękne krajobrazy autostrady 66 są tłem niezwykłych spotkań bohaterki z osobami, które pomagają jej w dotarciu do celu. Pierwszy anglojęzyczny film Wong Kar Waia został nakręcony w sceneriach odmiennych od pejzaży Nowego Yorku ze szklanymi biurowcami na pierwszym planie. Opowiedziana przez niego historia jest pełna wdzięku, elegancji i oryginalności. /filmweb/. Na kolejny film zapraszamy 14 czerwca br o godz. 18.30.

W związku z wytycznymi Sanepidu prosimy, aby wszyscy uczestnicy spotkania mieli maseczki ochronne lub przyłbice.

jm N

 

 Filmowym portretem mało znanej i nie do końca docenionej artystki Camille Claudel, która z różnych przyczyn pozostała w cieniu swego mistrza Augusta Rodina, zakończyliśmy cykl filmowych spotkań ze sztuką, z którym nad wyraz trudno było nam się pożegnać, ale jak to się mówi, wszystko co dobre szybko się kończy. Jednym z założeń naszych dyskusyjnych spotkań filmowych jest możliwość wyboru repertuaru przez wszystkich uczestników naszych filmowych spotkań. Dlatego też od drugiej połowy listopada rozpoczynamy nowy cykl pod nieco enigmatyczną nazwą „Filmy, które warto nie tylko obejrzeć…”. 

Filmowe wędrówki, które doprowadziły nas do Azji, po której nasz DSF /wcześniej jako DKF/ już filmowo „podróżował”, prezentując takich koreańskich twórców jak Kim Ki Duk czy Kar Wai Wong,  poprzez  trzy filmowe adaptacje literackich dzieł Haruki Murakami’ego, niejako „odkryły” kolejnego południowokoreańskiego reżysera, scenarzysty i powieściopisarza Chang-dong Lee, przy filmach którego zatrzymamy się przez kilka następnych spotkań.

Na kolejny film serdecznie zapraszamy 21 września br., poniedziałek, o godz. 18.30 do sali klubowej MOK, wstęp wolny
Były żołnierz wraca w rodzinne strony, jednak zauważa, że w jego mieście zaszły zmiany. Aby ułożyć sobie życie musi porozumieć się z lokalnymi gangsterami.. . /filmweb/

W związku z wytycznymi Sanepidu prosimy, aby wszyscy uczestnicy spotkania mieli maseczki ochronne lub przyłbice.

zr N

 

Filmowym portretem mało znanej i nie do końca docenionej artystki Camille Claudel, która z różnych przyczyn pozostała w cieniu swego mistrza Augusta Rodina, zakończyliśmy cykl filmowych spotkań ze sztuką, z którym nad wyraz trudno było nam się pożegnać, ale jak to się mówi, wszystko co dobre szybko się kończy. Jednym z założeń naszego dyskusyjnego klubu filmowego jest możliwość wyboru repertuaru przez wszystkich uczestników naszych filmowych spotkań. Dlatego też od drugiej połowy listopada rozpoczynamy nowy cykl pod nieco enigmatyczną nazwą „Filmy, które warto nie tylko obejrzeć…”. 

 kr N

 kaf N

Eviva l’arte!

„Duchy Goi” kończące nasze filmowe retrospekcje z twórczością Miloša Formana poniekąd stały się inspiracją do kolejnego cyklu spotkań naszego DKF-u a także swoistym ogniwem łączącym formanowskie kino ze SZTUKĄ oraz jej twórcami, muzami, czy też miłośnikami i koneserami. Serdecznie zapraszamy na jak zawsze subiektywny przegląd wybranych filmów o szeroko rozumianej sztuce, której pojęcie jest niemożliwe do kompletnego określenia, albowiem jej granice są redefiniowane w sposób ciągły i w każdej chwili może pojawić się dzieło, które w arbitralnie przyjętej, domkniętej definicji się nie mieści. Sztuka spełnia rozmaite funkcje, m.in. estetyczne, społeczne, dydaktyczne, terapeutyczne, jednak nie stanowią one o jej istocie. /wikipedia/ Związki filmu ze sztuką mają bardzo długą historię a twórcy filmowi bardzo często inspirowali się, czy to nią samą, czy jej twórcami. Zapraszamy na filmowe spotkania ze sztuką.

[…]Eviva l’arte! W piersiach naszych płoną
Ognie przez Boga samego włożone:
Więc patrzym na tłum z głową podniesioną,
Laurów za złotą nie damy koronę,
I chociaż życie nasze nic nie warte:
Eviva l’arte!

fragment wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera Eviva l’arte!

 

W związku z tym, iż  nad wyraz trudno jest nam zakończyć cykl filmów traktujących o szeroko rozumianej sztuce serdecznie zapraszamy na tym razem ostatni już film:) 28 października br. godz. 18.30, sala klubowa MOK, wstęp wolny
Biograficzny film opowiadający o związku dwojga głośnych artystów rzeźbiarzy. Auguste Rodin (Gérard Depardieu) jest uznanym i szanowanym artystą, przyjmuje jako asystentkę młodą Camille (Isabelle Adjani). Z początku tylko pomaga mu w pracy, ale z czasem sama zaczyna rzeźbić. Jej prace zyskują popularność, a po czasie Camille zaczyna przewyższać popularnością swego dotychczasowego mistrza…  /filmweb/

 

cc N

 Miloš FORMAN (1932-2018) – RETROSPEKTYWA

 

Serdecznie zapraszamy na retrospektywę wybranych filmów wybitnego czeskiego reżysera Miloša Formana, czyli Jana Tomáša Formana, znanego choćby z takich tytułów jak „Lot nad kukułczym gniazdem” /1975/ ze znakomitą kreacją Jacka Nicholsona czy filmowej opowieści o genialnym kompozytorze Wolfgangu Amedeuszu Mozarcie „Amedeusz” /1984/.
Forman rozpoczynał karierę w Czechosłowacji, kręcił filmy krótkometrażowe i komedie, od początku współpracował z operatorem Miroslavem Ondříčkiem. Stał się czołowym przedstawicielem tzw. czechosłowackiej nowej fali. Światowy rozgłos zdobył w latach 60. XX wieku dzięki filmowi Miłość blondynki, który otrzymał nagrody na festiwalach w Locarno i Wenecji. W 1968 roku na zaproszenie Paramount Pictures wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by nakręcić film o amerykańskiej młodzieży Odlot. Stłumienie praskiej wiosny spowodowało, że Forman pozostał na stałe w Stanach Zjednoczonych i tam kontynuował swoją karierę. Sam zaś film na festiwalu w Cannes w 1971 r. otrzymał nagrodę jury za najlepszy film  /wikipedia/
Odszedł w wieku 86 lat 13 kwietnia br.

Podsumowując twórczość filmową Miloša Formana zapraszamy na film dokumentalny o artyście, którego projekcja odbędzie się  21 stycznia 2019 roku o godz. 18.30. Wstęp wolny.
Twórca dokumentu, Miloš Šmídmajer, filmuje przez 5 lat: przygląda się życiu reżysera, stara się rozgryźć jego sposób myślenia i rzucić światło na niektóre z intymnych wątków jego biografii. Praca zawodowa Formana ma bowiem swoje naturalne źródło w jego życiu prywatnym. Dokument ten nie przedstawia życiorysu w sposób typowy. Sylwetka Formana wpleciona została w ramy „krótkiej historii” o kręceniu filmów. Obraz ten uzmysławia, jak ważne są produkcje, które przenoszą na ekran emocje i dotyczą najwyższych wartości, takich jak wolność człowieka. A Miloš Forman niezwykle przekonująco uosabia temat wolności osobistej. /filmweb/

forman1 N forman N

 

Przerwa wakacyjna:)
 
KINO BAŁKAŃSKIE
Serdecznie zapraszamy na, jak zawsze, subiektywny przegląd, tym razem bardzo żywiołowego kina bałkańskiego. Prezentowane filmy to swego rodzaju przewodnik po szeroko rozumianej duszy, kulturze i naturze Bałkanów, którą wyróżniają m.in. płomienne charaktery, kreatywność, pomysłowość, muzykalność, zadziorność, gorące uczucia, delektowanie się alkoholami i wieczne rozdarcie wewnętrzne.
Na ostatni seans przed wakacyjną przerwą, w reżyserii Emira Kusturicy,  zapraszamy w poniedziałek 25 czerwca br. o godz. 18.30. 
Z pozoru film przynosi etnograficzny portret jugosłowiańskich Cyganów; wystąpili w nim nieprofesjonalni aktorzy – Romowie posługujący się swym naturalnym językiem; na ekranie wybrzmiewają charakterystyczne dźwięki cygańskiej muzyki. Realizm filmu jest jednak pozorny. Najlepszym dla niego określeniem jest realizm magiczny. Kusturica przeplata liryzm i piękno z odrażającą ohydą.  /filmweb/ Film zdobył ZŁOTĄ PALMĘ w 1989 r w kat. „najlepszy reżyser” – Emir Kusturica
kino bałkańskie1 Nz  czc N
UWAGA! Przerwa zimowa – ferie
Na kolejny seans DKF-u zapraszamy w poniedziałek 12 lutego br. o godz. 18.30. 
Ubogiemu rybakowi sieć zaplątuje się w silnik łodzi, która dryfuje do brzegów niewłaściwej Korei. Tam żołnierze uznają go za szpiega i rozpoczyna się gehenna przesłuchań.  /filmweb/
 ws N
Serdecznie zapraszamy na pierwszy seans DKF-u w tym roku, który odbędzie się w poniedziałek 22 stycznia br. o godz. 18.30. 
Dla Romea Aldei najważniejsza jest córka, która właśnie zdaje maturę i wybiera się na studia do Wielkiej Brytanii. Tuż przed egzaminami zostaje napadnięta, a ojciec próbuje zrobić wszystko, aby załatwić córce dobry wynik.   /filmweb/
 eg N
Serdecznie zapraszamy na pierwszy seans DKF-u w tym roku, który odbędzie się w poniedziałek 8 stycznia br. o godz. 18.30. 
Cornelia, spełniona 60-latka, walczy wszelkimi sposobami, by odzyskać na wyłączność swojego 34-letniego syna.  /filmweb/
 pdz N
Serdecznie zapraszamy na ostatni seans DKF-u w tym roku, który odbędzie się w poniedziałek 11 grudnia br. o godz. 18.30. 
Bośnia. Bohaterowie filmu – przyjaciel i ojciec pobitego na śmierć Marka – staną przed pytaniem, czy wybaczyć winowajcom zbrodnię sprzed lat.  /filmweb/
 kr N
UWAGA!
Ze względów technicznych w poniedziałek 27 listopada o godz. 18.30 nie odbędzie się projekcja ostatniego filmu Kim Ki Duka. Podczas spotkania pokazany zostanie inny, nie mniej ciekawy, film. Zapraszamy.
Serdecznie zapraszamy na retrospektywę wybranych filmów jednego z najbardziej ciekawych i oryginalnych artystów kina azjatyckiego, pochodzącego z Korei Płd. KI-DUK KIMa
 

ws N KI Duk Kim N
Serdecznie zapraszamy na retrospektywę wybranych filmów znakomitego, jednego z najbardziej zapracowanych, oryginalnych artystów kina, nowojorskiego reżysera, scenarzysty, aktora i muzyka WOODEGO ALLENA.
Na kolejny seans zapraszamy w poniedziałek 11 WRZEŚNIA o godz. 18.30
Przechodząca kryzys gospodyni domowa przeprowadza się z Nowego Jorku do San Francisco, gdzie ponownie nawiązuje kontakt ze swoją siostrą. /filmweb/
allen Nbj N

 

Tak dla kontrastu i swego rodzaju przeciwwagi dla często mrożących krew w żyłach dreszczowców, których krótką historię mogliśmy prześledzić podczas ostatnich seansów, podczas ośmiu najbliższych spotkań naszego DKF-u będzie możliwość wsłuchać się w MUZYKĘ, która będzie głównym motywem, rzecz jasna, jak zawsze subiektywnie wybieranych filmów.
Na ostatni seans z cyklu filmów muzycznych zapraszamy w poniedziałek 10 kwietnia o godz. 18.30 – Jezus Chrystus jest uważany przez tłumy za syna Bożego. Nie podoba się to faryzeuszom, którzy postanawiają wydać go na śmierć. /filmweb/
muzykajcss N
Thriller czyli dreszczowiec to gatunek filmowy, którym zajmować się będziemy przez kilka pierwszych miesięcy 2016 roku.  Podczas zaplanowanych 14 spotkań obejrzeć będzie można filmy z lat 1960 – 2014.
 Po przeprowadzce Amy i Nick przeżywają kryzys. Gdy w dniu rocznicy ślubu kobieta znika bez śladu, jej mąż staje się głównym podejrzanym. /filmweb/. Kiedy w sprawie psychopatycznego zabójcy policja okazuje się bezradna, agent FBI prosi o pomoc pacjenta więziennego centrum psychiatrycznego, skazanego na dożywocie za wielokrotne morderstwa i kanibalizm. /filmweb/ Na ostatnie dwa filmy z cyklu filmów z dreszczykiem zapraszamy w poniedziałek 30 maja i czwartek 2 czerwca  o godz.19.00. Wstęp wolny
czszdz Nnewthriller N
DKF małe kino WIELKIE FILMY
DKF małe kino WIELKIE FILMY
JESIEŃ Z KOMEDIĄ to kolejny cykl spotkań z filmem w ramach działającego już prawie 10 lat Dyskusyjnego Klubu Filmowego małe kino WIELKIE FILMY. Tematyką jesiennych spotkań będą KOMEDIE FILMOWE. Podczas zaplanowanych 12 spotkań obejrzeć będzie można komedie z lat 1920 – 1994.

To ma być dzień wolny od pracy, ale dzwoni szef i Dante zgadza się na zastępstwo do godziny 12. /filmweb/ Na kolejny film zapraszamy w poniedziałek 21 grudnia o godz.19.00. Wstęp wolny
sprz NJEISEŃ z komedią N

 

wrzesień 2015

Serdecznie zapraszamy na kolejną filmową podróż z kinem rosyjskim. Bohaterem wrześniowych spotkań Dyskusyjnego Klubu Filmowego małe kino WIELKIE FILMY będzie jeden z najwybitniejszych twórców kina rosyjskiego, Aleksandr Sokurow. Na najbliższy seans zapraszamy w poniedziałek 28 września o godz. 19.00. Wstęp wolny
cie

mol N

 DZ Nso N
sokurow n

wakacje 2015

wps N ndzns N